Side 1
Regler (oversigt)

Andre tillærte evner

Nogle evner kan læres der ikke har noget at gøre med hverken hverv, vokationer eller våben brug.

Generelle evner

85Lærenem 5

Du modtager 1,6 ekstra ¤EP per spil. Dette kan gøres flere gange.

45Lærenem 4

Du modtager 0,8 ekstra ¤EP per spil. Dette kan gøres flere gange.

25Lærenem 3

Du modtager 0,4 ekstra ¤EP per spil. Dette kan gøres flere gange.

15Lærenem 2

Du modtager 0,2 ekstra ¤EP per spil. Dette kan gøres flere gange.

10Lærenem 1

Du modtager 0,1 ekstra ¤EP per spil. Dette kan gøres flere gange.

10Udvidet potentiale

Bryd din race eller klasses normer - find det højere potentiale for våben brug, magi, arbejde eller religion. Tilføj 1 ekstra potentiale niveau for en egenskab/evne. Aftal med spilmester hvad der skal forbedres.

1Ekstra ¤MP

Du skal have lært POTENTIAL_LEVEL_REACHED 126.

Du opnår to ekstra ¤MP.

1Ekstra ¤TP

Du skal have lært POTENTIAL_LEVEL_REACHED 130.

Du opnår et ekstra ¤TP.

Strids-færdigheder

Denne gruppe af egenskaber hører særligt til i forbindelse med kampe. Nærmere sagt, enten for før eller efter kampene.

6Kampråb (1)2 minutter5 slag3

Kampråb er noget der hører alle racerne til. Kampråbet udføres af en højtstående officer eller lignende før et slag, og tillader at alle fra den race giver +1 mere i skade. Kampråbet holder i op til 2 minutter, og gælder for de første 5 slag. Kampråb kan kun benyttes før kampen begynder. Selve kampråbet skal mestergodkendes.

6Kampråb (2)5 minutter3

Du skal have lært Kampråb (1).

Samme som niveau 1, men varer i 5 minutter og gælder alle dit holds slag.

6Kampråb (3)5 minutter3

Du skal have lært Kampråb (2).

Samme som niveau 2, men giver nu +2 ekstra skade frem for +1.

1Magi på trods af store metal dele

Du har lært at omgå de naturlige love og lad magien strømme fra din krop på trods af at du er i kontakt med store metal-dele.

1Magi på trods af store metal dele

Du har lært at omgå de naturlige love og lad magien strømme fra din krop på trods af at du er i kontakt med store metal-dele.

1Afvæbningsslag3

Dit våben skal godkendes af spilmester til dette.

Kan kun benyttes én gang per kamp. Din høje styrke tillader dig at overrumple din modstander med et hårdt slag på dennes våben så du slår det ud af dennes greb. Kun nogle typer våben overvejes til godkendelse: Visse former for sværd, tohåndsøkser, køller, hammere og stavvåben. Råb "afvæbning!" Og om nødvendigt, gå off-game for at forklare effekten af at deres våben er blevet slået ud af deres hænder.

1Bær person

Du er nu i stand, helt alene, at kunne flytte et lig eller en bevidstløs person. Det kræver normalt mindst 2 personer at gøre. Sig blot "bær person" til den du skal slæbe af sted, så kan de spille med på at de bliver båret afsted.

3Tortur

Knojern eller andet godkendt tortur instrument.

Du kan nu dræne din modstanders udholdenhedspoint. To UP i minuttet. Når offeret når 0, vil de besvime i 5 minutter, eller indtil der spilles en vækning. Ved 1-2 UP vil de være tvunget til at skulle fortælle a) sandheden om hvad deres karakter ved om dit spørgsmål eller b) hvis de ikke ved noget, så skal de opdigte noget.

Side 2

Sprog (skrift)

Dette er sædvanligvis kun brugt af få spillere. Vi har det udgangspunkt at man ikke kan læse eller skrive førend man har lært hvordan. Derfor vil ganske normal dansk tekst være uforståeligt for selv garvede spillere - hvis deres rolle ikke har lært det. De forskellige alfabeter kan du finde her.

3Drakonisk

Du kan lære at læse og skrive dette sprog.

2Dværgeruner

Du kan lære at læse og skrive dette sprog.

3Elementisk

Du kan lære at læse og skrive dette sprog.

2Elvisk skrift

Du kan lære at læse og skrive dette sprog.

2Goblin skrift

Du kan lære at læse og skrive dette sprog.

3Oldthyrisk

Du kan lære at læse og skrive dette sprog.

2Ork tegn

Du kan lære at læse og skrive dette sprog.

3Sjæleskrift

Du kan lære at læse og skrive dette sprog.

2Smedeskrift

Du skal være smed på mester niveau for at kunne lære denne.

Du kan lære at læse og skrive dette sprog.

2Sortelvisk skrift

Du kan lære at læse og skrive dette sprog.

1Thyrisk

Du kan lære at læse og skrive dette sprog.

Race evner

Dværg
Goblin
Højelver
Intelligent udød
Ork
Satyr
Skovelver

Dværg-evner

Dværgeminer

+ 3 til terning ved minedrift +1 malm

Goblin-evner

Gobodaggert

1 ekstra skade for Daggert og kniv

Gobliner giver +1 skade med daggert

Højelver-evner

Arcana

Du kan stige i magisk rang efter 2 spil frem for 3, og arkan, sind og åndemagier koster kun ½ ¤MP.

Intelligent udød-evner

Regeneration

Dine knogler heler på mystisk vis når du ikke er i kamp. 1 KP per minut i det åbne. 3 KP per minut under jorden, for eksempel i en mine eller kælder. Af samme årsag går du heller ikke i sjælegang, men kan rejse dig med 1-3 KP efter ét minut. UP gendannes med samme hastighed.

Ledende knogler og led

Lyn og elektrisk magi giver ingen skade, men paralyserer stadigvæk. Hvis en person af kød og blod er målet for magien, og står inden for et par meter fra dig, fungerer du som lynafleder og rammes i stedet, med mindre den elektriske magi er kræver berøring.

Mørkesyn

Dit syn fungerer på meget mystisk vis, da du ikke nødvendigvis stadig har øjne. Det betyder at du kan se i det dybeste mørke, og ikke påvirkes af røgslør, tåge eller blinde.

Stump svaghed

Stumpe våben giver dobbelt skade da dine knogler ikke er godt beskyttede af kød.

Død krop

Du har intet funktionelt blodkredsløb, så du påvirkes ikke af alkymi, infektioner, eller læge kunst. Af samme årsag behøver du heller ikke at spise eller drikke i kroen. Skærende, huggende eller stikkende våben giver kun kvart skade på dig. Da du ikke trækker vejret påvirkes du heller ikke af kvæl eller drukning.

16Skab udød

Skab ny udød, kræver selvfølgelig medspillerens tilladelse. Deres gamle karaktér dør og der skal skabes et nyt karaktér ark ud fra deres gamle, førend de kan fortsætte rollen. Her genstår de så som udød.

Ork-evner

3Krigstrommer

1 skade ekstra med sværd for andre orker mens du spiller på krigstromme.

5Talklog

Orken kan lære at tælle.

Satyr-evner

Satyrs kast

1 ekstra skade for Improviseret kastevåben

Giver niveau 1 af Improviseret kastevåben

Satyren vokser op med improviserede kastevåben.

Skovelver-evner

Træskjul

Omfavn et træ med begge arme. Du forsvinder straks i træerne.

Klasse evner

Druide
Feltpræst
Frimand
Heks
Kriger
Krigsmagiker
Maner
Munk
Præst
Ritualist
Shaman
Slagsbror
Soldat
Troldmand
Voodoopræst

Druide-evner

3Hamskifte (druide)

Karakteren skifter fysisk udseende. Dette kan gøres mellem spil, eller hvis et hurtigt kostumeskifte er muligt. Evnen kan kun læres af visse racer og klasser. Skiftet kan medføre nye egenskaber/evner.

Feltpræst-evner

Fokuserede bønner

Feltpræsten er vandt til hvad at skulle sige sine bønner på slagmarken. Derfor kan dennes riter heller ikke afbrydes når feltpræsten angribes. Bemærk at genoplivning stadig ikke kan foretages nær kamp.

Frimand-evner

Ressource besparelse

Frimanden vil fra tid til anden få refunderet en brugt ressource.

Heks-evner

1HelingLad helbredende kræfter strømme gennem min hånd og giv styrke til liv.

Hel din medspiller for 1 KP.

3Kosteflyvning30 ord

Med denne egenskab kan du forcere borgmure, kløfter, floder m.m.

Kriger-evner

Krigsånd

Krigeren higer efter at blive bedre til at benytte sine våben. Du kan stige i niveau efter kun ét spil, hvis du har ¤EP nok.

Krigsmagiker-evner

Kampstøtte

Krigsmagikeren har lettere adgang til trolddom der kan støtte sine krigsfæller på slagmarken.

Magi på trods af store metal dele

For krigsmagikere.

Maner-evner

3Genvind formular

Du sætter dig til at meditere og for hver 5 minutter uforstyret meditation kan du genoplade en trolddomsformular, f.eks. Gnist. Du kan dog ikke opnå flere ladninger af magien end du har lært.

Magi på trods af store metal dele

For manere

Maner fokus

Manerens fokus på at skabe sig en hær af udøde m.m. kan lade sig gøre ved at dette er hurtigere og koster færre ¤EP.

Munk-evner

Munkens ressourcer

Munken vil fra tid til anden få refunderet en ressource brugt på alkymi, og som urtekyndig er der mulighed for ekstra udbytte.

Præst-evner

Religiøst fokus

Præsten har lavere ¤EP bekostning for sine religiøse riter.

Ritualist-evner

3Genvind formular

Du sætter dig til at meditere og for hver 5 minutter uforstyret meditation kan du genoplade en trolddomsformular, f.eks. Gnist. Du kan dog ikke opnå flere ladninger af magien end du har lært.

Shaman-evner

Elementernes velsignelse

Shamanen er velsignet af elementerne og ånderne, og starter spillet med én af 6 velsignelser. Elektrisk / Statisk Stød. Ild / Flammende våben. Vand / Regeneration. Jord / Barkskind. Luft / Luftskjold til spilstop/død. Ånd / Åndesyn for spillet - kan se/tale med ånder.

3Genvind formular

Du sætter dig til at meditere og for hver 5 minutter uforstyret meditation kan du genoplade en trolddomsformular, f.eks. Gnist. Du kan dog ikke opnå flere ladninger af magien end du har lært.

Slagsbror-evner

Skovbror

Slagsbroren har mulighed for at stige hurtigere i nævekamp, og får et ekstra træ som skovhugger.

Soldat-evner

Skjold

Soldaten er i stand til at benytte skjold med sit våben. Dog ikke hvis våbnet er f.eks. et tohåndssværd eller en hellebard.

Troldmand-evner

3Genvind formular

Du sætter dig til at meditere og for hver 5 minutter uforstyret meditation kan du genoplade en trolddomsformular, f.eks. Gnist. Du kan dog ikke opnå flere ladninger af magien end du har lært.

Trolddomsfokus

Troldmanden har mulighed for at stige hurtigere inden for trolddomsniveauerne, og har en ekstra ladning af deres formularer.

Voodoopræst-evner

Voodoo fokus

Voodoopræsten har lavere ¤EP bekostning for voodoo evner.

Tilbage til toppen