Side 1

Handelshuset

Handelshuset er et off-game handelssted, hvor man inden spillet kan få ressourcer, efter hverv. Der købes for handelspoint (¤HP) der kan være begrænsede til bestemte ressource typer.

Handelspoint kan ikke opspares eller gemmes til et andet spil.

TypeNavnPris i handelspoint
JordMalm1 ¤HP
JordKrystal3 ¤HP
NaturTræ1 ¤HP
NaturUrt3 ¤HP
KemiSalt1 ¤HP
KemiSvovl3 ¤HP
MystikOlie1 ¤HP
MystikEssens3 ¤HP

Alternativt kan man have afsluttet sine handler og veksle handelspoint til penge.

VærdiPris i handelspoint
1 kobber1 ¤HP
5 kobber3 ¤HP
20 kobber10 ¤HP
1 sølv16 ¤HP

Hverv

Det er muligt at have et hverv, det vil sige en beskæftigelse der kan indbringe penge. Nogle af de egenskaber man kan lære her benytter ressourcer. Når ressourcer benyttes til en evne, så afleveres de hos spilmester. Læs mere om de forskellige hverv herunder:

Hverv: Alkymist

Vælger du at være alkymist kan du lære at brygge forskellige drikke og lave salver. Når du går i gang med et projekt skal du spille at du fremstiller det. Har du en plads med kolber, glas, flamme med mere, benytter du det så det ser rigtig godt ud. Uanset hvad, tager det tid og skal spilles på at man arbejder. Træk evt. væk fra resten af spillet så du kan gøre det i fred.

Alle flasker skal være renset inden spillet så ingen bliver syge af at drikke fra dem.

Af virkelige ingredienser må du benytte: vand, salt, sukker, citronsaft/citronsyre, natron og frugtfarve.

Gifte skal smage salt. Alle andre drikke må være neutrale eller søde i smagen.

Tillæring af opskrifter skal godkendes af spilmester.

Benyttes en eliksir, gift eller lignende er den brugt op. Det gælder uanset om der drikkes af den, eller den forgifter en klinge eller en pil. Bryggene kan ikke holde i lang tid, så når spilgangen er gået, udgår bryggen og dens effekt.

Den færdige drik markeres ved et sammenfoldet stykke papir med navnet på bryggen, som er bundet fast til halsen af flasken. Dette skal foldes således at man ikke kan læse teksten uden at fjerne det fra flasken og åbne papiret først. Den som åbner papiret er derved den som indtager drikken.

Skal drikken smøres på et våben eller lignende skal papiret bindes over på dette således at den første som rammes af våbenet kan modtage papiret og derved vide hvilken effekt de får.

Vælger din eksisterende karakter at gå i lære hos en alkymist, skal den bruge 2 spilgange på at være aspirant. Som aspirant kan man ikke udføre egentligt alkymist arbejde, men man kan hjælpe til i laboratoriet og med pligter fra sin mester.
Skaber du en ny karakter kan du starte fra lærlingniveau, og arbejde dig op i rang hvilket koster ¤EP.
Du kan først stige i rang når du har været i den nuværende rang mindst 2 spilgange og du har mindst 2 færdigheder heri.
NPC roller og holdledere kan dog af nødvendigheder for historie og spil starte fra højere niveau.

Har du en idé til ekstra ting, så sig endelig til.

Side 2
1Lærling 2Svend 3Mester 3Stormester
1DestillationKemi

Off-game: Udvindelse af f.eks. olie fra planter og dyr. In-game kan det også destillere gærede brygge. Du får 1 ¤HP til 1 olie fra handelshuset ved spilstart.

2Tap essensKemiDu skal have lært Destillation for at kunne lære denne.

Du kan dræne essens fra planter og dyr. F.eks. malke giftige dyr. Du får får 1 ¤HP til 1 essens ressource fra handelshuset ved spilstart.

3MirantibusKemi
  • 1 af én slags
  • 2 af en anden slags
  • 3 af en tredje slags
  • 4 af en fjerde slags

Dette giver en tilfældig effekt fra de andre trylledrikke.

3TransmutationKemiSpilmester godkendelse for selve transmutationen.

Denne ultimative tilstræbelse inden for alkymien er at kunne forvandle et element til et andet. For eksempel bly til guld.

1Dyr lydSindspåvirkende
  • 1 Olie
  • 1 Svovl
5 minutter

Det er sørgeligt men sandt. Dit sind er påvirket så der fra tid til anden kommer dyrelyde når du taler.

2TossedrikSindspåvirkende
  • 2 Olie
  • 2 Svovl
  • 1 Essens
Du skal have lært Dyr lyd for at kunne lære denne.5 minutter

Endnu et forsøg på at lave en drik der kan kontrollere andre. De mister dog evnen til at tale forståeligt.

3LøgnedrikSindspåvirkende
  • 3 Olie
  • 3 Svovl
  • 1 Essens
Du skal have lært Tossedrik for at kunne lære denne.5 minutter

Indtageren skal lyve i den næste tid.

3LøbegangKropslig
  • 1 Svovl
  • 1 Krystal
Du skal have lært Tossedrik for at kunne lære denne.5 minutter

Al gang foregår i løb. Signalerne i hjernen påvirkes til at sørge for at man kun har 2 måder at være på. Fuld fart eller stille.

1Kvak salveLægende
  • 1 Urt
  • 1 Olie
  • 1 Svovl
5 minutter

Dette er den sande mirakelkur. Smør på hvor det værker. Den kan kurere alle sygdomme og lidelser... i 5 minutter, hvorpå de vender tilbage som intet var hændt.

3BedøvelseKropslig
  • 1 Svovl
  • 3 Essens
5 minutter

Påføres med en klud for mund og næse.

3SandhedseliksirSindspåvirkende
  • 3 Olie
  • 2 Svovl
  • 1 Krystal
Du skal have lært Tossedrik for at kunne lære denne.5 minutter

Hjernen er nu ude af stand til at lyve, eller omgå spørgsmålene. Spørgsmål skal dog stilles så svaret kun kan være ja eller nej.

3ForglemmelsesdrikSindspåvirkende
  • 4 Olie
  • 1 Svovl
  • 1 Træ
Du skal have lært Sandhedseliksir for at kunne lære denne.

Denne drik kan fjerne minder. Giv off-game instruktioner om hvilket in-game minde der skal glemmes. Det kan for eksempel være at de har mødt dig tidligere. Mindet om at få fjernet hukommelsen fjernes også.

1Alle ånderÅndeligt
  • 1 Essens
  • 1 Salt
5 minutter

Den næste tid kan du se ånder, men det er på bekostning af at alle holder sig på afstand da du har en slem omgang dårlige ånde.

2KrudtKemi
  • 1 Svovl
  • 1 Salt
  • 1 Træ

Svovl, saltpeter og kul – blandet omhyggeligt i de korrekte mængder og det brænder uhyggeligt hurtigt.

3Felix eliksirKropslig
  • 2 Svovl
  • 2 Malm
5 minutter

Du giver dobbelt skade i lidt tid.

3SpøgelsesdrikÅndeligt
  • 4 Essens
  • 3 Olie
  • 2 Krystaller
Du skal have lært Alle ånder for at for at kunne lære denne.10 minutter

Også kendt som ghost potion. Denne drik tillader dig at gå igennem solide ting, som for eksempel mure. Alt man holder i bliver også påvirket. Effekten fortager sig efter 10 minutter.

1Gift (1) ViperaSkadende
  • 1 Salt
  • 1 Urt
14 minutter

En basal gift. Man bliver døsig 5 minutter efter man er forgiftet. Efter 12 minutter falder man i søvn. Den dræber efter 14 minutter.

2Gift (2) NupsidSkadende
  • 2 Salt
  • 1 Olie
  • 1 Essens
Du skal have lært niveau 1 af denne færdighed for at kunne lære dette niveau.7 minutter

En lidt hårdere gift. Efter 2 minutter forekommer stærke smerter og kramper. Efter 7 minutter kommer døden.

3Gift (3) LuminosSkadende
  • 3 Salt
  • 2 Essens
  • 1 Krystal
  • 1 Træ
Du skal have lært niveau 2 af denne færdighed for at kunne lære dette niveau.30 sekunder

Luftvejene trækker sig sammen. Man kvæles og kan ikke råbe om hjælp.

3SjæleslugerÅndeligt
  • 3 Essens
  • 2 Svovl
  • 2 Malm
3 spil

Dræner sjæl(e) fra den der indtager drikken. Dette sker over 3 spil, hvor karakteren bliver mere apatisk og til sidst katatonisk.

Side 3 ...fortsat...
1Modgift (1)Lægende
  • 1 Urt
  • 1 Olie

En modgift til niveau 1 giften.

2Modgift (2)Lægende
  • 2 Urt
  • 1 Træ
Du skal have lært niveau 1 af denne færdighed for at kunne lære dette niveau.2 timer

En modgift til niveau 2 giften. Forebygger også at man bliver ramt af niveau 2 gifte igen i 2 timer.

3Modgift (3)Lægende
  • 3 Urt
  • 2 Træ
  • 1 Malm
Du skal have lært niveau 2 af denne færdighed for at kunne lære dette niveau.30 minutter

Dette kan afværge et mordforsøg med luminos gift.

3SjælehenterÅndeligt
  • 3 Essens
  • 3 Krystal
  • 1 Træ
3 spil

Henter en ekstra sjæl ned i indtagerens krop, der vil manifestere sig over de næste 3 spil. Indtageren skal spille på at der pludselig er flere personligheder.

1Helende drik (1)Lægende
  • 1 Urt

En mild helende drik. Den kan gendanne op til 2 KP. Kan ikke gendanne RP.

2Helende drik (2)Lægende
  • 2 Urt
  • 1 Olie
Du skal have lært niveau 1 af denne færdighed for at kunne lære dette niveau.

Denne helende drik kan gendanne op til 50% af maks KP. D.v.s. Hvis maks KP er 6, gendanner man 3, hvis maks er 8 gendannes 4. Der gendannes ikke RP.

3Helende drik (3)Lægende
  • 3 Urt
  • 1 Essens
  • 1 Svovl
Du skal have lært niveau 2 af denne færdighed for at kunne lære dette niveau.

Denne drik gendanner alle éns KP, men ikke RP.

3Helende drik (4)Lægende
  • 4 Urt
  • 2 Essens
  • 1 Krystal
Du skal have lært niveau 3 af denne færdighed for at kunne lære dette niveau.

Denne drik kan genoplive de døde, men kun med 1 KP.

2Blind kærlighedSindspåvirkende
  • 1 Olie
  • 1 Krystal
5 minutter

Indtageren af denne drik vil miste synet i 1 minut. De bliver dybt forelskede i den/det første de ser når de får synet igen.

3KærlighedseliksirSindspåvirkende
  • 2 Olie
  • 2 Krystaller
  • 1 Essens
  • 1 Træ
Du skal have lært Blind kærlighed for at kunne lære denne.10 minutter

Nu uden den uheldige blindhedseffekt.

3CharmeSindspåvirkende
  • 3 Olie
  • 2 Krystaller
  • 2 Essens
  • 1 Malm
Du skal have lært Kærlighedseliksir for at kunne lære denne.10 minutter

Personen, der drikker denne, vil tro at I er allerbedste venner. Han/hun vil gøre alt for dig.

2Knogle eliksirLægende
  • 3 Urt
  • 2 Træ
Du skal have lært Helende drik (1) for at lære denne.10 minutter

Kan reparere 1 knoglebrud. Hvis indtageren ikke har noget knoglebrud, vil det gøre et led stift i nogen tid. Hør spilmester om hvilket led der påvirkes.

3DrageblodKropslig
  • 2 Svovl
  • 2 Olie
  • 1 Krystal
  • 1 Malm
Du skal have lært Destillation og Helende drik (3) for at kunne lære denne.30 minutter

Du opnår midlertidigt 6 KP ekstra. Hvis disse mistes under kamp kan de ikke gendannes.

3KønsskiftedrikKropslig
  • 3 Svovl
  • 1 Essens
  • 3 Krystaller
Du skal have lært Kærlighedseliksir og Drageblod for at kunne lære denne.5 minutter

De næste 5 minutter skifter din karakter køn. M/k -> k/m.

Hverv: Handelsmand

Som handelsmand starter man hvert spil med ekstra ressourcer, som man selv kan vælge fra de forskellige ressource typer. Jo højere rang af handelsmand man har, des flere ressourcer starter man med. Når du at blive mester vil du bruge så meget tid på dine handelskontakter at du ikke kan have højere niveau end lærling i andre hverv. Når du er stormester handelsmand, er dine vokationer også begrænsede til lærlingniveau.
Du kan tidligst stige til næste rang når du har fået ressourcer ved spilstart 3 gange i din nuværende rang.

1Lærling 2Svend 3Mester 3Stormester
Der kan købes ressourcer ved spil start for op til 4 point i handelshuset. Der kan købes ressourcer ved spil start for op til 8 point i handelshuset. Der kan købes ressourcer ved spil start for op til 12 point i handelshuset. Der kan købes ressourcer ved spil start for op til 16 point i handelshuset.
Side 4

Hverv: Læge

Som læge kan du beskæftige dig med sygdomme, heling og infektioner.

Medbring selv bandager.

Har du en idé til ekstra ting, så sig endelig til.

Du skal have haft dit niveau i 2 spil og lært mindst én færdighed fra det førend du må stige til næste niveau.

0Aspirant 1Lærling 2Svend 3Mester 3Stormester
1Forbinding (1)Lægende
  • 1 Bandage
5 minutter

At lægge en bandage giver 1 KP tilbage med det samme, og 1 mere efter 5 minutter. Forbindinger virker kun på sår.

1Øvet forbinding (2)Lægende
  • 1 Bandage
5 minutterDu skal have lært Forbinding (1) for at kunne lære denne.

At lægge en bandage giver 2 KP tilbage med det samme, og 2 mere efter 5 minutter. Forbindinger virker kun på sår.

1Salve mod infektionLægende
  • 1 Urt
  • 1 Olie

Du laver en salve, der fjerner infektion fra såret.

2Forbinding med salve (3)Lægende
  • 1 Bandage
  • 1 Urt
  • 1 Olie
5 minutterDu skal have lært Salve mod infektion og Øvet forbinding (2) for at kunne lære denne.

At lægge en bandage giver 3 KP tilbage med det samme, og 3 mere efter 5 minutter. Forbindinger virker kun på sår.

2Sygdomskur (1)Lægende
  • 1 Urt

Kurerer niveau 1 sygdom.

3Sygdomskur (2)Lægende
  • 2 Urt
  • 1 Olie
  • 1 Malm
Du skal have lært niveau 1 af denne færdighed for at kunne lære dette niveau.

Kurerer niveau 2 sygdom.

3Sygdomskur (3)Lægende
  • 3 Urt
  • 2 Olie
  • 1 Svovl
  • 1 Krystal
Du skal have lært niveau 2 af denne færdighed for at kunne lære dette niveau.

Heldigvis kan niveau 3 sygdomme kureres.

3Troværdig

Dine mange år, som læge gør at du udviser en troværdighed. Du kan udnytte denne til at overbevise andre om at de skal gøre eller undlade at gøre noget, på et rent medicinsk grundlag. Start dine overbevisende sætninger med "Som Deres læge vil jeg anbefale at ..."

Eksempel: "Som Deres læge må jeg anbefale at Deres vagter ikke står for længe i solen da det kan give solstik eller koncentrationsbesvær. De bør øjeblikkeligt give Deres vagter et 15 minutters hvil så de kan komme sig."

2Sygdom (1)Skadende
  • 1 Salt
  • 1 Essens
1 spil

Sygdommen spreder sig ved berørelse. Efter 10 minutter kommer der ubehag, som en forkølelse der varer spillet ud.

3Sygdom (2)Skadende
  • 2 Salt
  • 2 Essens
  • 1 Malm
Du skal have lært niveau 1 af denne færdighed for at kunne lære dette niveau.1 time

En hurtigere sygdom. Inden for 3 minutter opstår symptomer så som forvirring og tab af balance. Den spreder ved berøring og kan dræbe efter 1 time. Smittes man, skal man opsøge spilmester for at få at vide hvor hårdt man er smittet.

3Sygdom (3)Skadende
  • 3 Salt
  • 3 Essens
  • 2 Olie
  • 1 Træ
Du skal have lært niveau 2 af denne færdighed for at kunne lære dette niveau.3 spil

En sløv sygdom, men dødlig. Ingen symptomer ved 1. spilgang. Hoste ved 2. spilgang, hvorunder man smitter. 3. spilgang er med kramper, balancetab, pludselige voldsomme taleudbrud, og ved spilstop, død.

2Inficér våbenSkadende
  • 1 Salt
  • 1 Olie
1 spil / første infektion.
2Påsy afrevne lemmerLægende5 minutter

Hvis en legmedel er revet eller skåret af, kan den moderne lægevidenskab sætte den på igen.

3GenoplivLægende30 sekunder

Det er muligt at genoplive en død.
Det tager 30 sekunder, må ikke foregå nær kamp, og den døde må ikke have begyndt sjælevandring.

Side 5

Hverv: Minedrift

Som minearbejder har du en ressourceindtægt fra minerne mellem spillene, hvilket kan indkasseres i handelshuset før spilstart. Indtægten afhænger af dit hvervsniveau, og kan potentielt give sjældne ressourcer. Om der er sjældne ressourcer afgøres ved et terningkast. Du skal have holdt dit minedriftniveau i mindst 3 spilgange før end du kan stige til næste niveau.

1Lærling 2Svend 3Mester 3Stormester
3 Malm
1-18 - Intet
19-20 - 1 Krystal
5 Malm
1-15 - Intet
16-20 - 1 Krystal
8 Malm
1-13 - Intet
14-19 - 1 Krystal
20 - 2 Krystaller
13 Malm
1-11 - Intet
12-18 - 1 Krystal
19-20 - 2 Krystaller
2Sprængstof brugerDu skal have passende rekvisitter til dette.

Du kan bære 1 sprængladning og der skal gå 60 sekunder før end en ny kan detoneres. Du kan lægge en sprængladning, og trække lunte hen til en detonator. Sprængladningen skader 8 KP inden for 2 meter. Alle inden for sprængradius vælter.

3Ekspert i sprængstofferDu skal have passende rekvisitter til dette.

Du kan bære 2 sprængladninger og de kan benyttes med 30 sekunders pause. Du kan nu rulle en sprængladning ud med lunten monteret og tilsluttet detonatoren. Sprængladningen skader 10 KP inden for 3 meter. Alle inden for sprængradius vælter. Husk at råbe: "HER SPRÆNGES!"

Hverv: Opfinder

Et hverv for steam-punkere og gale videnskabsmænd. Frankenstein kommer til byen!

Du skal have haft dit niveau i 2 spil og lært mindst én færdighed fra det førend du må stige til næste niveau.

1Lærling 2Svend 3Mester 3Stormester
1Benyt steam-punk udstyr

Steam-punk udstyr har unikke egenskaber. Disse aftales sammed med spilmester, og monteres på udstyret med et steam-punk kort.

2Reparer steam-punk udstyr
  • 1 Malm

Reparation af eget eller andres steam-punk udstyr.

3Konstruer mine
  • 3 Malm
  • 1 Krudt
1 spil

Lav en mine til dette spil. Hvor minen lægges skal markeres med et lille flag.

3Animer lig
  • 4 Essens
  • 1 Krudt
Spilleren der skal reanimeres skal give tilsagn til at spille dette, og skal sminkes behørigt.Flere spil

Den reanimerede har +4 KP i forhold til da den var i live. Den reanimerede er langsom, både fysisk og mentalt.

1Reparer skyder
  • 1 Malm

Reparation af simpel mekanik. Pistol, gevær og armbrøst kan repareres.

2Monter fælde
  • 2 Træ
  • 1 Malm
  • 1 Krudt
  • 1 Alkymist drik

En fælde monteres sammen med en lås, så den udløses hvis den bryddes eller dirkes op. Fældens effekt afgøres af den alkymist drik der er i fælden.

3Skab metalgolem
  • 12 Malm
  • 4 Olie
  • 3 Essens
  • 2 Krystaller
Du skal have en medspiller der har et passende metallisk kostume.Flere spil

Du skaber en metal golem, med 14 KP, 14 i styrke og 18 UP. Den adlyder dig blindt, men også ordret.

3Røgbombe
  • 1 Malm
  • 2 Olie
  • 2 Essens
  • 2 Krystaller
1 minut.

Du skaber en røgbombe til dig selv. Når du benytter den skal du råbe "Røgbombe!" og eventuelt forklare dens effekt: "Alle inden for 5 meter kan ikke se noget." Det gælder også dig selv.

Hverv: Runesmed

Runesmedning tilføjer magiske egenskaber til et våben eller rustning. Runesmedede genstande mister deres magiske runer i det øjeblik man dør, husk at minde spilleren om at de skal fjerne runerne - uanset om man går i sjælegang eller ej.

Runesmedningskortet monteres med lilla bånd på det våben eller rustning der fortrylles. Du skal have været i dit nuværende niveau mindst 3 spil, og have lært mindst 1 fortryllelse fra dette niveau, førend du kan stige i rang.

Side 6
1Lærling 2Svend 3Mester 3Stormester
1Ekstra skadeVåben
  • 1 Salt

+1 KP skade på våbenet. Husk at sige hvor meget skade du giver når du rammer.

2IldVåben
  • 2 Svovl

Svarende til en Gnist (1). Det gør desværre våbnet svært at håndtere, da det sætter ild til alt klingen rammer, inklusiv sværdholder eller dig selv. Husk at råbe RUNE GNIST når du rammer.

3Mørkets magtVåben
  • 1 Essens
  • 1 Malm

Dette angreb virker kun på "lysets væsener" og gode karakterer. Når de rammes vil de flygte i terror i 5 sekunder. Husk at råbe RUNE MØRKETS MAGT når du rammer disse.

3Sjælebundet
  • 2 Træ
  • 1 Krystal

Det runesmedede udstyr kan holde til én omgang død med sjælevandring. Denne rune KAN kombineres med de andre runer.

1Ekstra beskyttelseRustning
  • 1 Malm

+1 RP beskyttelse på rustningsdel.

2FrostRusting
  • 2 Krystaller

Hvis man rammer en rustning med frost, fryser man fast i 2 sekunder. Husk at råbe RUNE FROST når du rammes.

3Lysets værnRustning
  • 1 Krystal
  • 1 Olie

Hvis et mørkets væsen, eller ond karakter rammer, vil de flygte i skræk i 5 sekunder. Husk at råbe RUNE LYSETS VÆRN når du rammes af sådanne.

Hverv: Skovbrug

Som skovarbejder har du en ressourceindtægt fra skovene mellem spillene, hvilket kan indkasseres i handelshuset før spilstart. Indtægten afhænger af dit hvervsniveau. Du skal have holdt dit skovbrugniveau i mindst 3 spilgange før end du kan stige til næste niveau.

1Lærling 2Svend 3Mester 3Stormester
3 ¤HP til Træ. 5 ¤HP til Træ. 8 ¤HP til Træ. 13 ¤HP til Træ.

Hverv: Smed

Vælger du at være smed kan du lære at reparere og skabe forskellige ting. Når du går i gang med et projekt skal du spille det. Har du en esse, benytter du den til at varme stålet. Har du hammer, hamrer du det på plads. Uanset hvad, tager det tid og man skal spille på at man arbejder. Træk evt. væk fra resten af spillet så du kan gøre det i fred.

Vælger din eksisterende karakter at gå i lære hos en smed, skal den bruge 2 spilgange på at være aspirant. Som aspirant kan man ikke udføre egentligt smedearbejde, men man kan hjælpe til i smedjen og med pligter fra sin mester.
Skaber du en ny karakter kan du starte fra lærlingniveau, og arbejde dig op i rang hvilket koster ¤EP.
Du kan først stige i rang når du har været i den nuværende rang mindst 2 spilgange og du har mindst 2 færdigheder heri.
NPC roller og holdledere kan dog af nødvendigheder for historie og spil starte fra højere niveau.

Har du en idé til ekstra ting, så sig endelig til.

1Lærling 2Svend 3Mester 3Stormester
1Reparer et våben (1)
  • 1 Malm

Du kan reparere et våben godt nok til at det giver 1 skade.

Våbenet kan ikke yde mere end 1 skade, eller klare slibning, runesmedning, eller lignende indtil det er fuldt repareret.

2Reparer et våben (2)
  • 2 Malm
Du skal have lært niveau 1 af denne færdighed for at kunne lære dette niveau.

Du kan reparere et våben godt nok til at det giver normal KP skade.

3Slib klinge
  • 1 Malm
  • 1 Gråt bånd

Våbnet giver +1 KP skade indtil død eller spilstop. Båndet bindes om våbnet, og fjernes når man dør.

3Skab artifakt
  • 1 Malm
  • 2 Krystaller
  • 1 Artifakt kort
  • x (spilmesters valg)
Kræver spilmester godkendelse af hvert artifakt.

Artifaktet skabes ud fra en eksisterende genstand. Der skal være en fordel og en ulempe ved artifakten. Artifakter kan stjæles. Deres artifakt kort skal være synlig så der kan spilles på dem.

1Reparer et stykke rustning (1)
  • 1 Malm

Du kan reparere et stykke rustning godt nok til at det giver 1 RP beskyttelse.

2Reparer et stykke rustning (2)
  • 2 Malm
Du skal have lært niveau 1 af denne færdighed for at kunne lære dette niveau.

Du kan reparere et stykke rustning godt nok til at det giver normal RP beskyttelse.

3Forstærket rustning
  • 1 Malm
  • 1 Gråt bånd

Rustningsstykket giver +1 RP beskyttelse indtil død eller spilstop. Kan kun benyttes på metal rustningdele, ikke læder eller stof. Båndet bindes på rustningsdelen, og fjernes når man dør.

3Ødelæg artifakt
  • 1 Malm
  • 2 Krystaller
  • 1 Artifakt med kort

Artifaktets egenskaber fjernes sammen med kortet. Hvis genstanden tilhører en spiller, må spilleren selv vælge om det skal forblive noget der kan stjæles.

Side 7 ...fortsat...
1Lås (1)
  • 2 Malm

Låsen hænges synligt på hvad der skal låses og kan kun åbnes med tilhørende nøgle. Låsen kan tvinges op hvis man har en styrke på mindst 13. Låsen dannes med 1 tilhørende nøgle.

2Lås (2)
  • 3 Malm
Du skal have lært niveau 1 af denne færdighed for at kunne lære dette niveau.

En lidt bedre lås. Den kan kun åbnes med tilhørende nøgle, eller tvinges op hvis man har en styrke på mindst 15. Låsen dannes med 1 tilhørende nøgle.

3Lås (3)
  • 4 Malm
  • 2 Salt
Du skal have lært niveau 2 af denne færdighed for at kunne lære dette niveau.

En meget robust lås der ikke kan tvinges op med magt. Låsen dannes med 1 tilhørende nøgle.

3Lås (4)
  • 3 Malm
  • 3 Krystaller
  • 1 Olie
Du skal have lært niveau 3 af denne færdighed for at kunne lære dette niveau.

Låsen er næsten magisk og dannes med 1 tilhørende nøgle.

1Ekstra nøgle (1)
  • 1 Malm

Ekstra nøgle til niveau 1 lås. Den oprindelige nøgle skal være til stede under smedningen.

2Ekstra nøgle (2)
  • 1 Malm
Du skal have lært niveau 1 af denne færdighed for at kunne lære dette niveau.

Ekstra nøgle til niveau 2 lås. Den oprindelige nøgle skal være til stede under smedningen.

3Ekstra nøgle (3)
  • 1 Malm
  • 1 Krystal
Du skal have lært niveau 2 af denne færdighed for at kunne lære dette niveau.

Ekstra nøgle til niveau 3 lås. Den oprindelige nøgle skal være til stede under smedningen.

3Ekstra nøgle (4)
  • 1 Malm
  • 1 Krystal
Du skal have lært niveau 3 af denne færdighed for at kunne lære dette niveau.

Ekstra nøgle til niveau 4 lås. Den oprindelige nøgle skal være til stede under smedningen.

2Hårdfør

Den lange tid med at banke stål i essens gloende hede har hærdet dig. +1 KP, +1 UP, +1 UP skade i nævekamp.

3Næve bonk

Du er i stand til at lave bonk med de bare næver. Hånden højt op, og blødt ned på modstanderens skulder. Denne bonk går dog ikke igennem metal hjelme.

3Ekstra hårdfør Du skal have lært niveau 1 af denne færdighed for at kunne lære dette niveau.

Den lange tid med at banke stål i essens gloende hede har hærdet dig. +1 KP, +1 UP, +1 UP skade i nævekamp, samt 1 i nævekamp.

Hverv: Urtekundskab

Som urtekyndig har du en ressourceindtægt fra naturen mellem spillene, hvilket kan indkasseres i handelshuset før spilstart. Indtægten afhænger af dit hvervsniveau. Du skal have holdt dit urtekundskab niveau i mindst 3 spilgange før end du kan stige til næste niveau.

Urterne tører ind og mister deres brugbarhed når spillet slutter.

1Lærling 2Svend 3Mester 3Stormester
3 Urter 5 Urter 8 Urter 13 Urter

Vokationer

Det er muligt at have en vokation, det vil sige et kald der kan give ekstra færdigheder. Nogle af de egenskaber man kan lære her benytter ressourcer. Når ressourcer benyttes til en evne, så afleveres de hos spilmester. Læs mere om de forskellige vokationer herunder:

Vokation: Religion

Dit kald er gudernes vilje. Du er meget religiøs, og følger en eller flere guder. Din klasse og race afgør hvor dedikeret du kan blive, og hvor dedikeret til de forskellige guder du kan være. Din rolle har et antal tilbedelses point (¤TP), alt efter hvor dedikeret den er. Disse point kan fordeles på guderne, eller helliges én gud.

Guderne kan give forskellige "magier" - det gøres i form af bønner og riter der skal spilles. Det koster ¤EP at lære en bøn eller rite, men det koster ¤TP at stige i dedikerings rang hos en gud.

Du skal have været på et tilbedelsesniveau i mindst 3 spilgange før end du må stige.

Du kan vælge at kaste det højeste rang niveau for en gud væk, og få det ¤TP tilbage, men kun ét per spil. Det genvundede ¤TP kan tidligst bruges ved næste spil.

En bøn/rite kan udføres op til 3 gange per spil med mindre andet er angivet for den bøn.

Velsignelser af selv og og andre kan ikke "stakkes" d.v.s. man kan ikke have to af samme velsignelse aktiv på noget tidspunkt.

Heling og genoplivning kan benyttes uden begrænsning på antal gange, men kan ikke foregå i nærheden af kamp.

Riter mærkeret med kræver at man bærer gudens symbol som foreskrevet.

Riter mærkeret med kan først læres efter alle de andre er lært. De er egenskaber hvor man fyldes med gudens essens, og kommer med en pris.

Aigleh
Akesis
Alampes
Alkah
Efesos
Enupniazo
Kaalam
Malum
Masune
Mehnas
Morc
Mortis
Pélwer
Satra
Segara
Thyroma
Uzuri
Zimara
Side 8
0Aspirant 1Lærling 2Svend 3Mester 3Stormester
1 ¤TP til en gud der passer til din race, din klasse og dit hold. 1 ¤TP mere til en gud der passer til din race, din klasse og dit hold. 1 ¤TP mere til en gud der passer til din race, din klasse og dit hold. 1 ¤TP mere til en gud der passer til din race, din klasse og dit hold. 1 ¤TP mere til en gud der passer til din race, din klasse og dit hold.
1Novice 1Akolyt 1Præst 1Højpræst 1Ypperstepræst
Aigleh
1Bortman sjælBerøring25 ord

Forviser en genganger eller et spøgelse. Den bortmanede kan så genoplives, som ikke udød.

1Nedman sjælBerøring30 minutter30 ord

Nedmaner en udød. Spøgelse, genganger, vampyr og des lignende. Den udøde skal først være svækket. En udød der er manet i jorden vil skulle frisættes for at kunne foresætte denne eksistens.

2Uddriv besætterBerøring35 ord

Behøver en besat, eller hjemsøgt. Spøgelset vil blive frisat og sendt til graven, hvorfra de kan genoplives. Hvis en dæmon forsøges uddrevet tager kasteren 4 i skade.

3Blinde5m30 sekunder40 ord

Modstanderen blændes af et kraftigt lys i 30 sek.

3Fordriv dæmonBerøring30 minutter.45 ord

Dæmonen fordrives fra spillet i 30 min. Ritualet varer godt og vel 30 min. at udføre.

2 Daggryets robe5mSå længe tegnet bæresEt langt, hvidt klædestykke omkring torso med symbol på ryg og front i gyldne farver.

Skræm udød fra dig ved synet af dit symbol.

3 Lysets håndBerøringSå længe riten reciteres50 ordHvid handske med Aigles symbol i guld.

Skal chantes mens den skal virke, derefter blind i 10 min. Ved berøring af mørke væsener (ødelæggelse og kaos hold) gives disse smerte. Hvert 5. sekund gives væsenet 1 skade.

Akesis
1Mindre helingBerøring25 ord

+2 KP heles

1HelingBerøring30 ord

+5 KP heles

2Masse heling5m35 ord

+5 KP heles på op til 6 personer.

3Kurere sygdom og forgiftningBerøring3 minutter40 ord

Du trækker dårligdom ud af den ildebefindende. Denne er svækket i 3 min efterfølgende.

3GenoplivBerøring45 ord

Sjælen af den nyligt afdøde bringes tilbage til kroppen. Denne starter med at have 1 KP og effekterne ved genoplivning.

2 Renselsens svøbSå længe tegnet bæresHvidt sjal med symbol i blå, båret omkring hofte eller skuldre.

Modstå sygdom og Vipera (niveau 1) gift.

3 Masse-genopliv5m50 ord

Ryger selv ned på 1 KP og er svimmel som var man selv lige kommet til live.

Alampes
1Fremman sjælBerøring25 ord

Frigør en nedmanet sjæl.

1Skab udødBerøring2 minutter.30 ord

Holder i 2 minutter

2ÅndebesættelseMinimum 20 minutter35 ord

Spøgelset besætter en person, og da spøgelset instrueres af kasteren, gør offeret også. Længere tids besættelse skal aftales mellem dig, spøgelset og offeret.

3Skyggekriger5m1½ minut40 ord

Modstanderen og skyggekrigeren vil slås i 1 minut, hvorefter skyggekrigeren vil forsvinde. Din modstander vil være forpustet i 30 sekunder herefter, og hverken kunne løbe, eller kæmpe.

3Skyggevandring10 sek45 ordDu skal have begge hænder på hovedet.

Du træder ind i Skyggeriget og kan i 10 sek. vandre heri for så at komme tilbage til Livsriget. Kan først kastes igen efter 10 min.

Side 9 ...fortsat...
1Novice 1Akolyt 1Præst 1Højpræst 1Ypperstepræst
Alampes
2 Skyggernes magterSå længe tegnet bæres, op til 10 minutterStav malet guld og med så mange sorte symboler som muligt over alt på den.

Kontroller udød så længe spilleren er med på idéen. Ophører ellers efter 10 min, ved en af spillernes død eller spilstop.

3 Mørkets håndBerøringSå længe riten reciters50 ordGuld handske med Alampes symbol i sort. Skal chantes i al den tid den skal benyttes.

Skal chantes mens den skal virke, derefter stum i 10 min. Ved berøring af lyse væsener (skabelse og orden hold) gives disse smerte. Hvert 5. sekund gives væsenet 1 skade.

Alkah
1Jagtens gaveNæste kamp25 ord

Immun for ikke-skadende magier.

1Styrkens næverNæste kamp30 ord

Dobbelt op af nævekamp egenskaber d.v.s. dobbelt UP, dobbelt UP skade, evt. dobbelt KP skade.

2Alkahs velsignelseBerøringNæste kamp35 ord

Din velsignede medspiller giver dobbelt skade i næste kamp. Én gang per person per kamp.

3Krigens åndIndtil ophævet40 ord

Dobbelt KP skade – til død eller afsluttet spil.

3Barrierens faldNæste kamp45 ord

Skjoldskade med knojern eller holdt sten.

2 KrigsmalingSå længe tegnet bæresFingermalet, rødt symbol i størstedelen af ansigtet, som illustreret.

+ 1 KP skade, + 1 UP skade samt + 3 UP i nævekamp

3 BersærkerIndtil ophævet 50 ordHolder kun så længe man er i løb.

Dobbelt KP og skade så længe der løbes. Besvimer 5 minutter efterfølgende.

Efesos
1MeditationMinimum 1 minut25 ord

Genopret 1 magikast, 1 minut per niveau. D.v.s. 1 minut for én aspirant formular, 2 minutter for én lærling formular, 3 minutter for én svende formular, osv.

1Magiens kildeSpilstop30 ord

1 ekstra magikast ved alle magier (kan bruges 1 gang pr spil og forbliver selv efter død)

2Nye udfordringerSpilstop35 ord

Niveau 1 af modsatte magier. Har du lært jord, vil du have adgang til luft magier, osv.

3Udvidet horisontSpilstop40 ord

Niveau 2 og 3 af modsatte magier

3Elementalernes læreSpilstop45 ord

Niveau 4 af modsatte magier

2 ElementærtSå længe tegnet bæresBogbind i lilla med sølv symbol.

Dobbelt effekt/varighed af magi.

3 Efesos' eksplosion5m50 ordDu skal have din bedebog.

På én vejrtrækning, nævn så mange af dine lærte magier, som muligt. Du behøver ingen besværgelse for dem, men deres antal begrænsninger gælder stadig. Alle magier går i 0 bagefter, uanset om du har benyttet dem eller ej.

Side 10 ...fortsat...
1Novice 1Akolyt 1Præst 1Højpræst 1Ypperstepræst
Enupniazo
1Veludhvilet25 ordDu skal fortælle spilmester at du har benyttet denne.

+ 1 kryds på EP-ark pr. spil.

1Sov5m2 minutter30 ord

Modstanderen sover i 2 min.

2OvervågenNæste kamp35 ord

Du er så veludhvilet at du kan afbøde de fleste slag og tager derfor kun halv skade.

3Drømmesyn15 minutter40 ordDu skal fortælle spilmester at du har benyttet denne.

Du modtager et varsel mens du drømmer. Du skal spille at du sover i 15 minutter.

3Drømmevandring1 minut45 ordDu skal have begge hænder på hovedet.

Lige som skyggevandring træder du ind i et andet rige og vander her igennem til en anden placering i Thyrien.

2 DrømmespejletSå længe tegnet bæresDu skal have en synlig drømmefanger med symbolet, f.eks. på en stav.

Spejling af alle magier. Også gavnlige. (Begge rammes)

3 MareridtBerøringSå længe det er overskyet + 30 minutter50 ordDu skal have din drømmefanger på dig.

Ved berøring og kun hvis der er overskyet. Klarer det op bliver du overtræt og kan hverken slås eller bruge magi i 30 minutter. De der berøres med mareridt vil opleve deres værste drømme i 10 minutter. Du kan ikke selv træde ud af mareridtsformen.

Kaalam
1Klarsyn30 minutter25 ord

Immun for sindsmagi i 30 min.

1Hjernefrys5m5 minutter30 ord

Modstander mister 5 minutters hukommelse

2Afkodning35 ord

Ledetråd til et problem – 1 gang pr. spil

3HjernevaskBerøring5m40 ord

Modstander glemmer alt i 5 minutter

3Visdom45 ordDu skal fortælle spilmester at du har benyttet denne.Du kan kun benytte denne igen efter 4 spil du har deltaget i.

1 ekstra ¤EP per 4. spil.

2 InspirationEt sort pandebånd med symbolet i guld og sølv.

Hvervs-udøvere kan 1 gang pr. spil få rullet en 20-side terning. Hvis der bliver slået 20 vil man gratis kunne lære en egenskab fra samme niveau eller et lavere niveau end dit nuværende niveau på ét hverv.

3 SandhedBerøringTil kontakten brydes + 10 minutter50 ordDit pandebånd skal sænkes over dine øjne.

Hænder på modstander, som skal fortælle sandheden til ethvert spørgsmål du giver. Kan ikke selv snakke i 10 minutter efterfølgende.

Malum
1LommetyvÉt tyveri25 ord

Halver tid for tyveegenskaber.

1Usynlighed1 minut30 ord

Tag begge hænder på hovedet når du har sagt riten.

2Dæmonisk styrke3 slag35 ord

Giver 2 ekstra KP i skade for de første 3 slag, ved næste kamp.

3Kontroller dæmon30 minutter40 ord

50 % chance.

3Hidkald dæmonSpilstop45 ord

Tvinger en dæmon op fra skyggeriget. Den vil med 75% sandsynlighed adlyde.

Side 11 ...fortsat...
1Novice 1Akolyt 1Præst 1Højpræst 1Ypperstepræst
Malum
2 SkyggekongenSå længe tegnet bæresEn sort hætte med rødt symbol.

Immunitet for tyveri og gravrøver.

3 SkyggehåndTil ophævet50 ordHænder våben og lignende må ikke bruges til at støtte.

Lommetyv er uopdaget så længe man er på hug og man kan ikke kæmpe imens. Hænder gør ondt i 30 sek bagefter.

Masune
1Masunes illusion5m3 minutter25 ord

Illusion i 3 minutter, kan bruge fem ord til at diktere illusionen.

1Massesmerte5m10 sekunder30 ord

Alle nær kasteren bliver ramt af Smerte. De ramte kan ikke slås under smerten.

2Fjender og vennerBerøring5 minutter35 ord

Dine venner er dine største fjender mens de du før helst så døde for dit sværd nu er dine næreste bekendte... i 5 min. i alt fald.

3Masseillusion5m3 minutter40 ord

Alle foran dig påvirkes af Masunes Illusion.

3Slavens lænkerBerøring10 minutter45 ordDin medspiller skal være med på at spille din slave for en stund.

Masune giver dig kontrol over dit offers sjæl i 10 minutter. De kan ikke andet end adlyde. (Skal give dig lov først.)

2 Smertelig berøringSå længe tegnet bæresSort handske med lilla symbol og stene på.

Øjeblikkelig Smerte ved berøring. De ramte kan ikke slås under smerten.

3 Elverflugt5mIndtil ophævet50 ordAnkel-lang lilla kappe.

Indtil man løber/går hurtigt vil alle andre elver-racer løbe i panik i 10 sekunder fra dig.

Mehnas
1Ærlighed og dydBerøring5 spørgsmål25 ord

Personen kan kun tale sandt når de besvarer besværgerens næste 5 spørgsmål.

1Beskyttende velsignelse3 slag30 ord

Den velsignede kan modstå 3 slag.

2Fredens cirkel1 spil35 ordMel nok til at tegne en tydelig cirkel.

Alt der bevæger sig inden for cirklen vil miste kamplysten mens de er der og to minutter efter de har forladt den.

3Mehnas' beskyttelseIndtil ophævet40 ord

Beskyttelse fra både trolddom og slag, så længe man sidder og mediterer. Kun guderne kan blande sig.

3Trolddomsværn3 negative formularer45 ord

Modstå 3 negative trylleformularer fra elemental magier.

2 MånekjortlenSå længe tegnet bæresEn kjortel med symbol i sølv/hvide toner for- og bagtil. Skal kunne dække for hele torso.

6 ekstra KP.

3 Mehnas' søjleIndtil ophævet + 3 minutter50 ord

Placer begge hænder på kasteren og vær beskyttet. Ingen som går i beskyttelse her kan slås imens eller 3 min. efterfølgende, dette gælder også dig.

Morc
1Kaotisk taktik1 kamp25 ord

Giv +1 KP skade under næste kamp.

1Aggression1 kamp30 ord

Giv +1 KP skade med trylleformularer under næste kamp. Riten skal råbes/skriges når den udføres.

2Morcs flammer1 kamp35 ord

+4 KP skade til ild magier under næste kamp.

3Grøn til rød1 kamp40 ord

Velsigner en anden med 2 KP ekstra skade under næste kamp.

3Splidens tungeBerøring20 minutter45 ord

Forbandelse: Skab forræder. Dit offer vil gøre alt for at sabotere sit eget hold.

Side 12 ...fortsat...
1Novice 1Akolyt 1Præst 1Højpræst 1Ypperstepræst
Morc
2 Skrækkelig hatSå længe tegnet bæresHovedprydelse med symbol, sort og klar grøn.

Første slag pr.spil vælter modstanderen – råb MORC!

3 Morcs inferno5mIndtil død50 ordDu skal dø for at dette aktiveres.

Du og alle inden for 5m dør når du kommer ned på 0 KP.

Mortis
1Sjælehvisken10 minutter25 ord

Tal med og se ånder i 10 min.

1Kroppens fæstningSpilstop30 ordFortæl straks spilmester når du har udført riten.

Immun for besættelser.

2Mortis' greb10 minutter35 ord

Svækkelse. Den svækkede persons base KP reduceres til 1 i 10 minutter. Det vil sige deres deres samlede helbred er 1 KP + RP

3Ven af DødenIndtil død40 ordFortæl straks spilmester når du har udført riten.

Direkte sjælegang. Når du dør behøver du ikke at ligge i 5 minutter, du går direkte i sjælegang.

3SjælebåndIndtil død45 ord

To personer 'smelter' deres sjæle sammen til fælles-KP, som er den kombinerede mængde af de to spillere.

2 Det sorte mærkeSå længe tegnet bæresMales i panden. Hvis sortelver, så tegnes et hvidt omrids.

Ingen påvirkninger v. genoplivning.

3 Dø en anden dagIndtil død50 ordKan kun anvendes én gang om måneden.

Annuller 1. dødsfald én gang om måneden. Mortis kan til hver en tid kalde dig til sig. Du vil kollapse og men kan rejse dig hårdt såret (kun 1 KP) efter mindst 30 sekunder.

Pélwer
1Simpel spådom25 ord

Kryptisk.

1Ledetråd (1)30 ord

Kryptisk.

2Ledetråd (2)35 ord

Kryptisk m. hints.

3Avanceret spådom40 ord

Kryptisk m. hints.

3Pélwers indsigt45 ord

Får både krypteret og ukrypteret profeti, skal dog kun kunne snakke om den krypterede.

2 Indsigtens lændeklædeSå længe tegnet bæresBrunt klæde omkring hofterne med Pélwers symbol på fronten og bagtil.

Immunitet for sindspåvirkende magier og effekter.

3 Pælestand1 - 20 minutter50 ordKan kun bruges én gang hvert fjerde spil.

Stå på ét ben som Pélwer. Jo længere du står, jo mere nøjagtig en profeti får du.

Side 13 ...fortsat...
1Novice 1Akolyt 1Præst 1Højpræst 1Ypperstepræst
Satra
1ArbejdsheldTil næste spilstart25 ordFortæl straks spilmester når du har udført riten.Kan kun bruges én gang hvert spil.

+1 til terningrul for ét hverv ved næste udlevering fra handelshuset. Valgfrit ved flere hverv.

1AlmisserTil næste spilstart30 ordFortæl straks spilmester når du har udført riten.Kan kun bruges én gang hvert spil.

Svag indkomst v. arbejde. Rul en 4-side terning for mængden af kobber givet ved næste udlevering.

2ArbejdervelsignelseBerøringTil næste spilstart35 ordFortæl straks spilmester når du har udført riten.En spiller kan kun modtage denne velsignelse én gang hvert spil.

+1 til terningrul for ét hverv ved næste udlevering fra handelshuset for en medspiller. Valgfrit ved flere hverv.

3LønningsdagTil næste spilstart40 ordFortæl straks spilmester når du har udført riten.Kan kun bruges én gang hvert spil.

Høj indkomst v. arbejde. Rul en 4-side terning for mængden af sølv givet ved næste udlevering.

3Bedre abejdsheldTil næste spilstart45 ordFortæl straks spilmester når du har udført riten.Kan kun bruges én gang hvert spil.

1 ekstra terningrul ved næste udlevering fra handelshuset for alle dine hverv.

2 Satras MedaljonSå længe tegnet bæresEn halskæde med symbol som vedhæng.

Våben, rustning, værktøj og opgraderinger går ikke i stykker ved sjælegang. Opgraderinger er fra smedning og runesmedning.

3 GuldgraverTil næste spilstart50 ordFortæl straks spilmester når du har udført riten.Kan kun bruges én gang hvert fjerde spil.

Rul en 4-side terning for mængden af guld givet ved næste udlevering.

Segara
1Havgus5m30 sekunder25 ord

Du danner en tåge af havgus omkring dig. Alle er blændede i 30 sek. undtagen dig selv

1Bølgebryder10 minutter30 ord

Immun for skadelige vandmagier i 10 min.

2Havstrøm5m35 ord

Benene bliver hevet væk på én af dine modstandere. 1 skade.

3Vand-værn15 minutter40 ord

Immun for ildmagier i 15 min.

3DruknedødIndtil ophævet45 ord

En modstander kvæles da dennes lunger langsomt fyldes med vand og kan ikke slås. Skal hoste og forsøge at få vandet op inden denne drukner. Der gives 3 skade øjeblikkeligt, og 2 hvert 10. sekund indtil de har spillet at de har hostet vandet op, hvilket er 30 sekunders hvor de er ukampdygtige. Hvis denne overlever er denne svækket i 5 min. som hvis denne havde været død, på grund af søsyge.

2ForårsregnSå længe tegnet bæresDu skal have en medaljon med symbolet på

Hvis det regner healer du 1 KP pr. 5 min. hvis skadet. Gælder ikke RP.

3 TidevandIndtil ophævet (+30 minutter)50 ordRegnvejr, blå paryk og blåt tøj

Giver et boost i vandmagi: Du får adgang til alle vandmagier med fuldt antal ladninger. Stopper regnen = Frys på dig selv indtil nogen puffer til dig. Du tør efter 30 min. Du kan ikke selv ophæve denne.

Side 14 ...fortsat...
1Novice 1Akolyt 1Præst 1Højpræst 1Ypperstepræst
Thyroma
1TeleportHele spil området25 ord

Du er off-game mens du teleporterer, og du kan ikke interagere med dine medspillere, og du observerer intet der sker omkring dig indtil du tager hænderne fra hovedet og derved standser din teleport.

1PortalHele spil området30 ord

Åben en portal til et andet sted i spillet, som frit kan benyttes af alle spillere. Gå off-game mens du markerer begge portaler ender med mel og med pil mod den anden ende af portalen. Der skal markeres en cirkel der er mindst ½ meter i diameter. Gå off-game for at nå din destination når du vandrer mellem portalerne.

2Fortæring5mIndtil modstander død eller alle dine KP er genoprettede.35 ord

Du overfører livskraften fra din modstander til dig selv - 1 KP hvert 10 sekund.

3Meteor5m40 ord

Der skabes en åbning i himlen hvor en metor falder igennem med kurs direkte mod din fjende. Alle inden for 5m af dit offer rammes af en meteor der skader 5.

3Tidsspring5m2 minutter45 ord

Din modstander sendes 2 minutter ud i fremtiden - d.v.s. de har 2 minutter i off-game tilstand, hvorefter de skal fortsætte hvor de slap.

2 OrmeskindSå længe tegnet bæresDu skal have en medaljon med symbolet på

Du tager kun 1KP skade fra dine fjenders fysiske angreb.

3 FaseskiftIndtil ophævet50 ord

Du kan ikke kæmpe under faseskiftet, og du kan ikke opdages - herfor tager du begge hænder på hovedet. Du kan dog sagtens udspionere. Når du fjerner hænderne fra hovedet afbryder du faseskiftet, dit udstyr er påvirket som under sjælegang og du er selv stærkt svækket - du har kun 1 KP bagefter.

Uzuri
1Røgslør5m30 sekunder25 ord

Du danner en tåge af røg omkring dig. Alle er blændede i 30 sek. undtagen dig selv.

1Brandværn10 minutter30 ord

Immun for ildmagier i 10 min.

2IldmurSpilstop35 ord

Mel markerer murens placering. (Bølget linje for at indikere ilden) Ved gennemgang fungerer som niv. 3 Gnist m. øjeblikkelig skade og 30 sek. imellem skader.

3Røg og damp15 minutter40 ord

Immun for skadelige vandmagier i 15 min.

3Hedebølge5m5 minutter45 ord

Alle inden for 5m kollapser, er svækkede i 5 min. og kan ikke rejse sig. Offrene er ukampdygtige imens.

2 Nærende strålerSå længe tegnet bæresDu skal have en medaljon med symbolet på

Hvis der er klart solskin, healer du 1 KP pr. 5 min. hvis skadet. Gælder ikke RP.

3 UdbrudIndtil ophævet50 ordSolskin, rød paryk og rødt tøj

Hvis solen skinner. Giver et boost i ildmagi. Kommer der skyer for solen = Flammehav på dig selv, rul for ikke at dø. Magien forsvinder af sig selv efter 30 min.

Zimara
1SkælhudIndtil død25 ord

Du modtager 2 ekstra KP. Du kan kun have én omgang af denne selv-velsignelse aktiv ad gangen.

1StavslagIndtil ophævet30 ord

Første slag med stavvåben i én kamp vælter modstanderen.

2KimaNæste kamp35 ord

Ved nævekamp er du mere dyrisk og får 2 ekstra UP.

3Zimaras værnIndtil ophævet40 ord

Ignorer 3 første slag i første kamp mod sortelvere.

3Vild panikIndtil ophævet45 ord

Hvis et slag ville have slået dig ihjel vil dette bringe dig til 1 KP og du kan råbe ”Massefrygt” og alle løber i 10 sekunder, inklusiv dig selv. Alle påvirkede er ukampdygtige. Først når I alle løber tæller dine KP igen.

2 Skovens beskytterSå længe tegnet bæresLæderarmskinne med tegnet i sølv og sort.

Dyriske væsner angriber dig ikke så længe du ikke angriber dem.

3 DragepanserSpilstop 50 ordFortæl straks spilmester når du har udført riten.

Én gang hvert 4. spil kan du vælge at få 18 KP ekstra. Med dette kommer der højere aggression og du virker mere udfarende. Du vil ikke kunne benytte nogen form for rustning i de næste 2 spil.

Tilbage til vokationer

Vokation: Trolddom

Dit kald er magiens magt. Du higer efter viden der kan føre til personlig magt. Din klasse og race afgør hvor lært du kan blive. Din rolle har et antal magi point (¤MP), alt efter hvor lært den er. Du kan kun lære en magi klasse ad gangen, det vil sige at du skal nå magiklassens højeste niveau førend du kan lære et andet.

Det koster ¤EP at lære en magi, men det koster ¤MP at stige i lærings rang for en klasse. Det koster også ¤EP at tilkøbe flere ¤MP og derved stige.

Du skal have en tryllebog på dig, hvor du kan skrive dine riter når du lærer nye magier. Riterne skal du selv finde på eller snuppe fra andre, men de skal kunne høres højt nok til at alle der påvirkes kan høre både riten og formular navnet. Dine riter skal opfylde de krav der står ved magien, og skal godkendes af spilmester.

Du skal have været på et magi- og læringsniveau i mindst 3 spilgange før end du må stige, og du skal have lært mindst 1 formular fra det niveau. Skal du lære en højere niveau udgave af en formular, skal du have lært den underlæggende først. Alle tillæringer skal godkendes af spilmester.

Hver formular kan benyttes op til 3 gange i et spil, med mindre andet er angivet, eller hvis man har Efesos som guddom og benytter sig af hans bønner eller, som troldmand lærer at genvinde. Helende og genoplivende magier er undtaget og kan benyttes frit - dog kan der ikke genoplives under kamp.

Du kan ikke lære fra modstridene magi-typer med mindre din race tillader det, som f.eks. feer, eller hvis du har købt evnen Udvidet potentiale til dette. Modstridende magier er: ild/vand, jord/luft, sind/ånd og arkan/elektrisk.

Ild
Vand
Jord
Luft
Elektrisk
Arkan
Sind
Ånd
Voodoo
Side 15
1Aspirant 2Lærling 3Svend 3Mester 3Stormester
1 ¤MP til en magiklasse. 2 ¤MP mere. 3 ¤MP mere. 4 ¤MP mere. 5 ¤MP mere.
Klasse: Ild
1Aspirant 1Lærling 1Svend 1Mester 1Stormester
1Gnist (1)5m10 minutter 10 ord

Gnist sætter din modstander i flammer, og giver skade såfremt ilden ikke slukkes. 1 skade pr. 30 sekunder.

2Gnist (2)5m10 minutterLæres i spil 10 ord

Gnist kan anvendes 5 gange pr. spil.

3Gnist (3)5m10 minutterLæres i spil 10 ord

Gnisten forårsager 1 skade når den dannes.

3Gnist (4)5m10 minutterLæres i spil 10 ord

Gnist kan anvendes 7 gange pr. spil.

3Ignis tjener10 minutterLæres i spil 20 ordRødt stof, ild.

Al skade af ildmagier fordobles i 10 minutter. Sørg for at have en masse rødt stof på så man kan se det.

2Ildkugle (1)5mLæres i spil5 sekunder

Du sender en ildkugle mod din fjende. 3 skade.

3Ildkugle (2)5mLæres i spil5 sekunder

Du kan nu kaste 5 ildkugler, og de giver 5 skade.

3Flammende våbenIndtil dødLæres i spil20 ordRødt stof, ild, eget våben

Våbenet giver 1 ekstra skade.

2Røgslør5m1 minutLæres i spil5 ord

Små partikler i luften omkring dig bryder ud i flammer og danner et røgslør, der blinder dine modstandere, så du kan smutte uset væk.

1Brændende jord5m1 minutLæres i spil5 ordMel

Du sætter ild til jorden under din modstander. Forårsager skade såfremt fjenden ikke flytter sig inden for et par sekunder, svarende til niveau 3 gnist.

3Flammehav5m10 minutterLæres i spil8 ordMel

Du udsender ild omkring dig og rammer alle i nærheden. Ilden tager fat og brænder den næste tid. 2 skade med det samme og påfører gnist til de ramte.

3Brændende rustningIndtil dødLæres i spil20 ordRødt stof, ild, egen rustning

Våben der rammer den brændende rustning går i stykker og skal repareres, indtil da giver det kun halv skade. Modstanderen brændes selv og tager 2 skade.

Klasse: Vand
1Aspirant 1Lærling 1Svend 1Mester 1Stormester
1Frys (1)5m5 sekunder5 sekunder

Lammer fjenden i 5 sekunder.

2Frys (2)5m10 sekunderLæres i spil5 sekunderSkal have lært Frys (1).

Lammer fjenden i 10 sekunder.

3Massefrys5m10 sekunderLæres i spil5 sekunderSkal have lært Frys (2).

Lammer alle fjender i 10 sekunder.

3IsskjoldIndtil ophævetLæres i spil2 minutterBlåt stof, vand

Annullerer næste magi brugt på besværgeren og ophæves heraf.

3RegenerationIndtil dødLæres i spil1 minutBlåt stof, vand

Personlig heling, og modstår tab af bevidsthed, som følge af vampyr bid. Så længe denne trolddom er aktiv, genvinder du 1 KP hvert minut du ikke er i kamp.

2Iskugle5m10 sekunderLæres i spil5 sekunder

Skader 2 og lammer fjenden i 10 sekunder.

2Isslag5m1 minutLæres i spil10 ord

Isslag falder i dine omgivelser og dine modstandere glider og falder.

3Hagl5m10 sekunderLæres i spil15 ordSkal have lært Massefrys og Iskugle.

Alle i din nærhed vil blive ramt af iskugler fra himlen der skader 4 og lammer i 10 sekunder.

3Fantastisk helingIndtil dødLæres i spil20 ordBlåt stof, vand

Dine helende magier kan gendanne 6 KP mere. De kurerer simple sygdomme (spørg spilmester,) infektioner og niveau 1 gifte.

Side 16 ...fortsat...
Klasse: Vand
1Aspirant 1Lærling 1Svend 1Mester 1Stormester
1Rensende vandBerøringLæres i spil10 ord

Du bruger vandets helbredende kraft til at hele 3 KP.

2Helende regn5m5 minutterLæres i spil15 ord

Du påkalder et regnvejr, der helbreder alle nær dig for 6 KP i løbet af 5 minutter.

3Genfødslens dråber (1)BerøringLæres i spil30 sekunder

Genopliver én død, der starter med 1 KP. Du lader genfødslens dråber ramme den afdødes ansigt, som nu vil genopstå.

3Genfødslens dråber (2)BerøringLæres i spil30 sekunder

Den genoplivede starter med fuldt liv og 2 ekstra KP. Mistes disse ekstra KP kan de ikke gendannes.

Klasse: Jord
1Aspirant 1Lærling 1Svend 1Mester 1Stormester
1Rodnet5m10 sekunder7 ord

Rødderne i jorden kommer frem og griber fat om din modstanders fødder og ben - de kan ikke bevæge sig fra hvor de står i 10 sekunder. Ingen skade.

2Fred (1)5m5 minutterLæres i spil5 sekunderModstander der ikke er i kamp eller har hævet sit våben.

Modstanderen mister al kamplyst de næste 5 minutter.

3Fred (2)5m5 minutterLæres i spil8 sekunder

Fred kan bruges på en modstander der er i kamp.

3FredscirkelSpilstopLæres i spil20 ordMel

Ingen inden for cirklen kan gå i kamp.

1Camouflage3 minutterLæres i spil5 ord

Kast dig til jorden og rul rundt og tag begge hænder på hovedet. Du vil da være usynlig indtil du rejser dig.

2Tunge våben5mIndtil ophævetLæres i spil7 ord

Gør én eller to fjenders våben ubærlige. Peg på én eller to modstandere og deres våben vil blive så tunge at de ikke kan bære dem. Dette varer ved så længe de peges på.

3Stålhud10 minutterLæres i spil20 ordGrønt stof, sten.

Immunitet over for magi og slag. Kan ikke selv angribe imens.

3StenstøtteIndtil ophævetLæres i spil"Terra incognito!"Armene over kors.

Immunitet over for magi og slag. Kan ikke selv angribe imens. Du forvandles til en sten. Hvis dette gøres med 1-2 KP, kan man ikke forvandle sig tilbage selv. Ophæves med "Terra cognito!"

2Jorddynge5m1 minutLæres i spil10 ord

Du vælter jorden op omkring din fjende og gør den ukampdygtig og ude af stand til at bevæge sig.

2Jordskælv5m2 minutterLæres i spil10 0rd

Slår alle omkring omkuld, og ukampdygtiggører dem i to minutter. Alle der hører råbet ”Jordskælv!” skal lægge sig ned, de bliver rundtossede og ukampdygtige.

3Barkskind2 slagLæres i spil15 ordGrønt stof, træ.

Immunitet over for de næste 2 slag.

3Stenvending5mLæres i spil10 ordEn spiller i stenstøtte form.

Mulighed for at omvende en stenstøtte til live igen.

2Stenkast5mLæres i spil7 ord

En nærliggende sten slynges op i din modstander der såres for 2 og væltes omkuld.

3Jordsænkning5m3 minutterLæres i spil20 ord

Jorden under modstanderen synker pludselig og danner et hul der sluger dem. Hullet lukker igen så de er begravede op til halsen. Personen kan graves op på 3 minutter.

3Jordpigge5m1 minutLæres i spil15 ordSkal have lært Jorddynge

Jorden under dine modstandere skyder pigge af sten op i deres fødder. Dette medfører enorm smerte når de forsøger at bevæge sig.

Side 17 ...fortsat...
Klasse: Luft
1Aspirant 1Lærling 1Svend 1Mester 1Stormester
1Kastevind5m7 ord

Du påkalder et kraftigt vindstød der kaster din fjende omkuld.

2Kvæl5m½+2 minutterLæres i spil5 ord

Du peger på en fjende og de vil blive kvalt. De kan ikke trække vejret så længe der peges, og efter 30 sekunder mister de bevidsthed. Bevidstheden vender først tilbage 2 minutter efter kvæl standser.

3Trykbølge5mLæres i spil10 ord

Der frembringes et mægtigt vindstød der vælter og skader alle foranstående fjender. Fjenderne tager 2 skade.

3Flyvende tunge5m3 minutterLæres i spil20 ordHvidt stof, vind

Alle i nærheden kan kun tale sandt.

3Massekvæl5m2½ minutterLæres i spil20 ord

Alle modstandere inden for rækkevidde får luften tvunget ud af lungerne. Efter 30 sekunder mister de bevidstheden.

1Stum5m3 minutterLæres i spil10 ord

Peg på en modstander og denne vil ikke kunne tale eller lave lyde.

2Hvirvelvind5m30 sekunderLæres i spil10

Én modstander vil blive fanget i en lokal hvirvelvind, og snurre rundt.

3Stormstød5mLæres i spil7 ord

Alle modstandere inden for 5 meter vil blive blæst 10 meter væk.

3Luftskjold5m1 kampLæres i spil15 ord

Forøg dit RP med 24.

Klasse: Elektrisk
1Aspirant 1Lærling 1Svend 1Mester 1Stormester
1Statisk stødBerøring3 ord

Du rører en modstander, og denne får et ubehagligt stød der får dem til at tabe hvad de har i hænderne.

1Frastød våben5mLæres i spil7 ord

En elektromagnestisk puls sender din modstanders våben flyvende væk.

2Statisk skjold5mIndtil dødLæres i spil20 ordGult stof

Rammes du får angriberen stød, 1 skade og taber sit våben.

3Paralyse5m10 sekunderLæres i spil5 ord

Lammer dit offer i 10 sekunder.

2Kuglelyn5mLæres i spil10 ord

Du samler energien i luften til en koncentreret kugle af elektricitet og magnetisme. Denne sendes af sted med lynets hast og rammer modstanderen for 2 skade.

3Tordenkile5m30 sekunderLæres i spil15 ord

Et lyn slår ned i din modstander og giver 5 skade, samt lammelse.

3Hjerte chok5mLæres i spil10 ord

50% chance for at genoplive et offer. Hvis det fejler, bliver offeret få grillet at de skal gå i sjælegang.

3Lynstorm5m30 sekunderLæres i spil20 ord

Rammer alle modstandere inden for 5m, skader dem 9 og lammer dem i 30 sek.

Klasse: Arkan
1Aspirant 1Lærling 1Svend 1Mester 1Stormester
1Magisk pil5m7 ord

Skyder en magisk pil i dit mål der giver 3 skade.

1Rust og råddenskab5mLæres i spil10 ord

Modstanderens våben og rustning går i stykker og kan ikke forårsage skade eller blokere mod skade førend de repareres.

2Sprængning5mLæres i spil10 ord

Alle andre end dig i rækkevidde får 2 skade, ven som fjende.

3Teleport3 minutterLæres i spil15 ord

Du teleportere dig selv et andet sted hen i spillet. Gå off-game for at nå din destination - du har 3 minutter.

3Portal1 spilLæres i spil1 minutMel

Åben en portal til et andet sted i spillet, som frit kan benyttes af alle spillere. Gå off-game mens du markerer begge portaler ender med mel og med pil mod den anden ende af portalen. Der skal markeres en cirkel der er mindst ½ meter i diameter. Gå off-game for at nå din destination når du vandrer mellem portalerne.

Side 18 ...fortsat...
Klasse: Arkan
1Aspirant 1Lærling 1Svend 1Mester 1Stormester
1LåsesmedBerøringLæres i spil5 ord

Du er i stand til, ved simpel berøring, at låse op for niveau 1 og 2 låse.

2Skjold5m2 minutterLæres i spil20 ord

Modstå alle slag i 2 minutter.

3Forbandelse5m1 spilLæres i spil50 ordMel, forbandelseskort

Drys mel rundt om den genstand der skal forbandes. Når nogen rører genstanden bliver de forbandet. Forbandelses kort udstedes hos spilmester og vedlægges genstanden.

3Usynlighed5m10 minutterLæres i spil15 ord

Du bliver usynlig i en stund. Usynligheden brydes hvis du angriber eller kaster andre formularer. For at indikere at du er usynlig, tag da begge hænder på hovedet.

Klasse: Sind
1Aspirant 1Lærling 1Svend 1Mester 1Stormester
1Sandsiger5m5 minutter15 ord

Målet for denne formular skal indikere over for besværgeren om de taler sandt eller falsk, og de skal besvare stillede spøtgsmål.

2Illusion5m3 minutterLæres i spil5 +3 ord3 ords instruks.

Du peger på en person og siger f.eks.: ''Ved det dybe sinds kræfter påkaldes illusion :Træerne angriber!'' Personen du peger på vil nu opleve dette.

1ModBerøring10 minutterLæres i spil15 ord

Din udvalgte medspiller kan give 1 ekstra i skade og er immun over for frygt og smerte. Det kræver en beroligende hånd på skulderen. Man kan ikke være påvirket af mere end én gang mod ad gangen.

3Masseforvirring5m1 minutLæres i spil15 ordDu skal have lært Forvirring.

Alle modspillere inden for 5 meter påvirkes af forvirring.

3TryllebindBerøring10 minutterLæres i spil20 ord

Tryllebinder dit offer til dig selv. De vil føje din vilje.

1Forvirring5m30 sekunderLæres i spil7 ord

Din modstander glemmer alt om hvad de er i gang med i en stund.

2OverbevisBerøring10 minutterLæres i spil7 ord + forklaring

Du kan overbevise dit offer om hvad som helst, men dog kun én ting, og hold det simpelt.

3Frygt5mIndtil ophævetLæres i spil7 ord

Du peger på en person inden for 5 meter og tvinger frygt ind i deres sind så længe du peger og de er inden for en rækkevidde af 30 meter. De vil flygte i panik.

Klasse: Ånd
1Aspirant 1Lærling 1Svend 1Mester 1Stormester
1Seance3 spørgsmål15 ordStearinlys

Gør det muligt at tale med døde, førend de mister hukommelsen ved genoplivning. Der kan stilles op til 3 spørgsmål til den afdøde.

1GengangerBerøring20 minutter eller indtil dødLæres i spil1 minutLilla stof, lig

Bringer afdøde tilbage, som et trofast, tjenende, omvandrende lig. Gengangeren har 8 KP i helbred men kan ikke løbe. Varer til 20 minutter, eller til gengangerens død eller spilstop. Hvis gengangeren dør kan denne ikke bringes tilbage via åndemagi igen. Skal gengangeren gå igen i mere end 20 minutter skal dette aftales med "kadaveret."

2Bortman5mLæres i spil1 minut

Forviser en genganger eller et spøgelse. Den bortmanede kan så genoplives, som ikke udød.

3FremmanBerøringLæres i spil1 minut

Frigør en nedmanet udød.

Side 19 ...fortsat...
Klasse: Ånd
1Aspirant 1Lærling 1Svend 1Mester 1Stormester
2HjemsøgBerøring20 minutter eller indtil dødLæres i spil1 minutLilla stof, lig

Bringer afdøde tilbage, som spøgelse der hjemsøger en person eller et sted. Spøgelset kan ikke forårsage skade, og kan svækkes af f.eks. Mortis' greb . Varer til spøgelset bortmanes eller spilstop. Hvis hjemsøgelsen skal vare længere end 20 minutter skal dette aftales med den afdøde.

2NedmanBerøring20 minutterLæres i spil1 minutHammer, træpløk, svækket udød.

Nedmaner en udød. Spøgelse, genganger, vampyr og des lignende. Den udøde skal først være svækket. En udød der er manet i jorden vil skulle frisættes for at kunne foresætte denne eksistens.

3Besæt5mIndtil ophævet eller 20 minutterLæres i spil1 minutLilla stof, lig

Spøgelset besætter en person, og da spøgelset instrueres af dødemaneren, gør offeret også. Hvis besættelsen skal vare længere end 20 minutter skal dette aftales med både den afdøde og offeret.

2Uddriv5mLæres i spil1 minut

Behøver en besat, eller hjemsøgt. Spøgelset vil blive frisat og sendt til graven, hvorfra de kan genoplives. Hvis en dæmon forsøges uddrevet tager dødemaneren 4 i skade.

Klasse: Voodoo

Til formularer af denne art kræves et spilmester godkendt remedie; enten en talisman, en dukke og bånd eller et kranium eller skrumpehoved. Besværgeren skal være i besiddelse af dette samt en tryllebog. Det anbefales at de fleste af disse formularer bruges skjult, uden at offeret ser det. Offeret informeres om effekten off-game. Herved er offeret ikke klar over hvem der har gjort dette. Der skal gå mindst 30 sekunder mellem en talisman, dukke eller hoved kan bruges.

De formularer der kræver talisman, kræver ingen besværgelse, blot at talismanen berører offeret.

De formularer der kræver voodoo-dukke og bånd, kræver ingen besværgelse, men båndet skal bindes på dukken det sted der skal påvirkes. Det vil sige; hoved, en arm, torso, et ben eller fødderne. Herefter skal dukken røre offeret.

Benyttelse af kranium eller skumpehoved kræver en besværgelse.

1Aspirant 1Lærling 1Svend 1Mester 1Heksedoktor
1FrøBerøring via talisman30 sekunderLæres i spilTalisman

Offeret forvandles til en frø. Der skal hoppes og kvækkes.

1Hævet tungeBerøring via dukke5 minutterLæres i spilDukke med blåt bånd på hoved

Offerets tale vil blive en uforståelig mumlen og grynten.

2NattågeBerøring via dukke5 minutterLæres i spilDukke med sort bånd på hoved

Offerets syn og hørelse svækkes meget, som var det en mørk nat med en kraftig tåge.

3Blødende fødderBerøring via dukke5 minutterLæres i spilDukke med rødt bånd om fødder

Offeret får stærk smerte i begge fødder. En smerte der bliver værre for hvert skridt offeret tager.

3Søvn5m5 minutterLæres i spil7 ordKranium eller skrumpehoved

Energi drænes fra offeret der straks falder i en dyb søvn.

1Hakkende tungeBerøring via talisman5 minutterLæres i spilTalisman

Offeret vil stamme og bytte om på stavelser i ord.

1Falsk tungeBerøring via dukke5 minutterLæres i spilDukke med gult bånd om hoved

Offeret vil være ude af stand til at fortælle sandheden.

2Sultne mavesmerterBerøring via dukke5 minutterLæres i spilDukke med blåt bånd om mave

Offerets mave snævrer ind og giver store smerter, kan ikke løbe og vil ikke starte en kamp. Dertil kommer en sult der ikke kan tilfredsstilles.

3Nul balance5m2 minutterLæres i spil7 ordKranium eller skrumpehoved

Op til 5 ofre vil miste balancen når de ser kraniet. De kan ikke kende forskel på op, venstre, ind eller øst, og vil derfor vælte rundt.

3Hvepsenes vrede5m1 minutLæres i spil7 ordKranium eller skrumpehoved

En kæmpe sværm af hvepse jager og stikker offeret.

Side 20 ...fortsat...
Klasse: Voodoo
1Aspirant 1Lærling 1Svend 1Mester 1Heksedoktor
>2HaltBerøring via dukke5 minutterLæres i spilDukke med blåt bånd om ben

Offerets ene ben hæver op og gør dette halt. Det halte ben gør at offeret ikke kan løbe.

1Lammet armBerøring via dukke5 minutterLæres i spilDukke med blåt bånd om arm

Offerets ene arm bliver lam. Denne skal så hænge og slaske ubrugeligt langs siden.

2HekseskudBerøring via dukke5 minutterLæres i spilDukke rødt bånd om livet

Offeret får stærke, stikkende smerter i ryggen. På grund af dette kan offeret ikke løbe og vil ikke have lyst til at gå i kamp.

3Hallucinationer5m5 minutterLæres i spil7 ord + beskrivelserKranium eller skrumpehoved

Offerets virkelighedsopfattelse bestemmes af voodoodoktoren. Denne kan diktere 3 virkelighedsforvrængninger for offeret.

3Personligheds-kaos5m15 minutterLæres i spil10 ordKranium eller skrumpehoved, samt terning

Offerets personlighed skiftes til andet i rækken "god/neutral/ond". Lad terningen afgøre hvilket.

1Hovedets trommerBerøring via talisman3 minutterLæres i spilTalisman

Offerent vil have en stærk, lammende hovedpine. Hovedpinen bliver værre ved høje lyde og hurtige bevælgelser.

3Svagelig5m5 minutterLæres i spil7 ordKranium eller skrumpehoved

Energi drænes fra offeret der nu ikke kan forårsage skade i kamp.

3Vanvid5m3 minutterLæres i spil7 ordKranium eller skrumpehoved

Virkeligheden rives væk fra offeret der vil se ting og personer der ikke er der, samt tro at nogle af de virkelige ting ikke findes. Herfor ignoreres nogle personer, og der tales med luften. Man må gå uden om ikke eksisterende borde m.m. samt forsøge at gå gennem solide ting, som træer og vægge.

Tilbage til vokationer

Vokation: Tyveri

Tyveri er i din natur. Det er dit kald; hvad du er skabt til. Det koster ¤EP at stige i niveau, og man skal have spillet i niveauet mindst 5 spil.

Det er ikke tilladt at stjæle ting fra andre spillere af deres personlige egendele, f.eks. punge, tøj, våben og kister. Alt hvad der er in-game er der frit lejde på, her i blandt spil penge, ressourcer og artifakter. Er du i tvivl om du må stjæle noget, så kom hen til spilmesteren. Du kan højst stjæle én gang hvert femte minut, og værdien du kan stjæle er afhængig af dit niveau.

1Aspirant 2Lærling 2Svend 3Mester 4Stormester
Der kan stjæles værdier op til 10 kobbermønter. Der kan stjæles værdier op til 50 kobbermønter. Der kan stjæles værdier op til 1 sølvmønt. Der kan stjæles værdier op til 50 sølvmønter. Der kan stjæles hele formuen.
0Kleptoman (1)45 sekunder

Du kan stjæle mindre ting der lægger frit fremme. Hold hånden over det i 45 sekunder og vupti, stik af med det før du bliver opdaget.

0Kleptoman (2)45 sekunder

Du kan stjæle mellemstørrelse ting der lægger frit fremme. Hold hånden over det i 45 sekunder og vupti, stik af med det før du bliver opdaget.

0Kleptoman (3)45 sekunder

Du kan stjæle store ting der lægger frit fremme. Hold hånden over det i 45 sekunder og vupti, stik af med det før du bliver opdaget.

1Lommetyveri (1)45 sekunder

Hold hånden over den lomme eller taske du vil stjæle fra i 45 sekunder. Forsøget på at stjæle mislykkedes hvis man bliver slået, eller opdaget.

1Lommetyveri (2)35 sekunder

Hold hånden over den lomme eller taske du vil stjæle fra i 35 sekunder. Forsøget på at stjæle mislykkedes hvis man bliver slået, eller opdaget.

2Lommetyveri (3)25 sekunder

Hold hånden over den lomme eller taske du vil stjæle fra i 25 sekunder. Forsøget på at stjæle mislykkedes hvis man bliver slået, eller opdaget.

3Lommetyveri (4)15 sekunder

Hold hånden over den lomme eller taske du vil stjæle fra i 15 sekunder. Forsøget på at stjæle mislykkedes hvis man bliver slået, eller opdaget.

3Lommetyveri (5)5 sekunder

Hold hånden over den lomme eller taske du vil stjæle fra i 5 sekunder. Forsøget på at stjæle mislykkedes hvis man bliver slået, eller opdaget.

1Dirk (1)45 sekunder

Du kan dirke niveau 1 låse. Når du har dirket en lås med fælde bliver den udløst på dig.

1Dirk (2)45 sekunderDu skal have lært niveau 1 dirk.

Du kan dirke niveau 2 låse. Når du har dirket en lås med fælde bliver den udløst på dig.

2Dirk (3)45 sekunderDu skal have lært niveau 2 dirk.

Du kan dirke niveau 3 låse. Når du har dirket en lås med fælde bliver den udløst på dig.

3Dirk (4)45 sekunderDu skal have lært niveau 3 dirk.

Du kan dirke niveau 4 låse. Når du har dirket en lås med fælde bliver den udløst på dig.

3Find fælde30 sekunderDu skal have lært niveau 4 dirk.

Hold hånden over den lås der skal undersøges for fælder. Du kan ikke demontere fælden, men finde ud af at du ikke skal dirke låsen.

Tilbage til vokationer
Tilbage til toppen